OMI² deelnemerbijeenkomsten in 2010

Op 14 oktober waren zo’n 30 OMI2 deelnemers in Utrecht bijeen voor al weer de derde inspiratiesessie van het jaar. Van de bekende nationale merken waren o.a. vertegenwoordigd de Rabobank, T-Mobile, bol.com, wehkamp.nl, ANWB en natuurlijk gastheer de Reisinformatiegroep 9292.

Basis principes van dit soort bijeenkomsten zijn ter eerste ‘door leden, voor leden’ (ieder lid is een keer aan de beurt), en ten tweede presenteer aan collega mobiele professionals in 10 min (+ 5 minuten Q&A) enkele interessante observatie(s) uit eigen praktijk, of elders vandaan, dan wel test met de groep een hypothese uit.

Er is geen vast thema, het moet vooral geen (nog al eens slaapverwekkende) sales pitch worden maar verrassend, kort en bondig, zonder franje en inspirerend zijn. Er is veel tijd vrijgehouden om te netwerken en met elkaar te sparren. Op die manier hebben we dit jaar in 3 sessies zo’n 18 presentaties gehad, waaronder enkele highlights

–        NOS met inzichten over lessons learned bij Olympische Spelen

–        KPN met trends in mobiele devices

–        9292OV over het toepassen van QR codes bij het doorlinken van reisadviezen van laptop naar mobiel

–        Rabobank over verschillende mobiele apps voor verschillende van hun merken

–        ANWB over ‘het einde van de desktop?’ en de verwachte impact van de aanstormende connected world

–        Lostboys met een andere kijk op open en gesloten

–        Samsung over de doorbraak van smartphones en resultaten van de BADA introductie

–        Motricity over apps of mobiele website met een demo die liet zien dat HTML5 met Java functioneel met apps matched

–        wehkamp.nl over de overweldigende resultaten in laatste 6 maanden met mobiele site en hun w.app

Uit alle presentaties komt telkens naar voren

(i)  dat  het gebruik van mobiel internet groeit ongelofelijk hard. In 1 jaar tijd wordt een verviervoudiging van pageviews en bezoekers waargenomen. Alle verwachtingen bezoekers van mobiel worden fors overtroffen,

(ii)  dat er een duidelijke shift is naar smartphones: in de zomer dit jaar was 40% van de verkochte handsets een smartphone. Ook worden smartphones in lagere segmenten van de markt aangeboden (bv . pre-paid), en

(iii) dat door het overweldigende succes van internet en de sterke doorbraak van, en innovaties met, mobiele devices het Internet as we know it meer een Splinternet wordt. Hoe ga je daar als uitgever, retailer of webexploitant mee om, wat betekent het voor je on-line strategie, wat zijn de hanteren kaders voor kanalisering van de eigen online innovatie, hoe besteedt je je budget optimaal ? Er zijn veel nieuwe uitdagingen bijgekomen, zoals de vraag of HTML5 oplossingen gaat bieden voor je platform strategie, en zo ja wanneer dat is.

Terugblikkend hebben we boeiende onderwerpen en presentaties van de leden gehad die tot discussie en verscherping van eigen inzicht leiden.

Deze sessies zijn echt een aanrader voor OMI2 leden. Volgend jaar weer 2 of 3 bijeenkomsten.


Laat een bericht achter