Mobiel internetten over de Europese binnengrenzen heen

Al een paar jaar kan je de klok er zo’n beetje gelijk mee zetten dat de kranten melden dat een vakantievierende gebruiker van mobiel internet een absurd hoge rekening op de deurmat heeft gekregen.

Zo staat er dit jaar op 17 juli j.l. een artikel in de Telegraaf met de kop “Drie dagen internetten voor 18.888 euro”. Het is een verhaal van een Belg die in 3 dagen tegen een tarief van € 9,68 per megabyte met z’n mobiel in het buitenland aan het internetten was. En dus kennelijk 1.951 megabyte verstookte. Er werd ook melding gemaakt van een Engelsman die vanuit Portugal een aflevering van zijn favoriete TV serie met zijn mobieltje ging downloaden en een rekening van € 40.000 moest betalen. Oeps!

Mijn eerste gevoel bij het lezen van dit soort verhalen is ‘wie doet zoiets’. Als je op vakantie gaat ga je toch niet de chinees uit je dorp bellen en vragen of hij je favoriete chinese schotel kan bezorgen op de camping in Ibiza. Dan is het toch niet verwonderlijk dat die maaltijd € 750 in plaats van de gebruikelijke € 15 kost.

En dan nog 1.9 gigabyte downloaden met je mobiel: waarom ? pure verveling ? Een bezoek aan de plaatselijke nachtclub in Marbella is dan toch een leuker vermaak én bovendien goedkoper.

Als voorzitter van Open Mobiel Internet initiatief erger ik me werkelijk groen en geel aan dit soort telkens opduikende berichten. De doelstelling van OMI2 is immers al die belemmeringen weg te nemen die een gezonde groei van ‘internet op je mobiel’ in de weg staan. Een enkel bericht doet meer kwaad dan je met een dure publiciteitscampagne kunt bereiken.

Toch pleit het de Mobiele Netwerk Operators (KPN, T-Mobile, Vodafone, e.a.) niet vrij. Waarom vraag je enerzijds €10 per maand voor een onbeperkt data abonnement binnen de landsgrenzen en anderzijds moet dat international zo’n € 10 per megabyte kosten ? Dat staat op geen enkele manier met elkaar in verhouding. Het lukt mij in ieder geval niet dit aan mijn buurman uit te leggen.

Ook de Europese commissie vind het een ripp off en heeft aangekondigd net als met spraak regels te gaan opleggen. Terecht stelt voorzitter Barosso dat je op je rekening niet zou moeten merken wanneer je landsgrenzen overgaat, voorzover het binnen de Europese markt is.

Alle operators hebben recent wat de dataroaming tarieven naar beneden aangepast. T-Mobile gaat de data roaming.tarieven per 1 september drastisch verlagen. Vodafone heeft dat ook gedaan; zie het artikel in Bellen.com. KPN en Hi verlaagden de tarieven in juli maar zitten samen met Rabo Mobiel nog steeds op relatief hoge megabyte tarieven (€ 7,50 of meer).

Ondanks alle verlagingen blijft een punt van kritiek dat de gematigde tarieven alleen van toepassing ziin als je vooraf een buitenland/vakantie arrangement hebt afgesloten.  T-Mobile Grenzeloos en Vodafone Passport zijn voorbeelden daarvan. Dat is de voorsprong die deze twee spelers (die in alle Europese landen aktief zijn) hebben boven KPN en Telfort.

Omdat het al lastig is om consumenten aan een nationale databundel van € 10 per maand voor mobiel internet te krijgen (een nog te kleine minderheid van de kopers van een 3G telefoon neemt er bij aanschaf ook een databundel bij) laat staan dat de niet-frequente reiziger tijdig zo’n buitenland abo afsluit. Zonder een buitenland abonnement zijn de tarieven van de KPN, T-Mobile en Vodafone nog steeds erg hoog en ongeveer gelijk rond de € 7,50 per Mb.

Helaas pindakaas, dan gelden toch weer de hoge tarieven voor ad-hoc gebruik en komen die artikelen in de Telegraaf zomers weer terug. T-Mobile heeft gelukkig nu een maximum van € 15 per dag bij ad-hoc gebruik. Dat helpt billshocks in ieder geval te voorkomen.

Een ander aspect is of de consument onderweg wel voldoende geinformeerd wordt. Toen ik in augustus in Belgie was, heb ik goed opgelet op wat er ging gebeuren als ik met een KPN abonnement de grens over ging. Vrijwel direkt kwam er na de grens een rode R (van roaming, vermoed ik) in de bovenste regel van het scherm van mijn Samsung telefoon te staan. De eerste waarschuwing. Met een paar dagen vertraging kwam het startscherm KPN Vandaag met een lichte versie door – zonder plaatjes. Het effect daarvan op kosten is natuurlijk beperkt. Ook kan je op KPN Vandaag onder Tips de on-line tarieven vinden. Hoewel . . . de buitenlandse tarieven waren toen nog niet beschikbaar. Gelukkig kon ik het ‘saldo mobiel internet’ opvragen, dat laat zien hoeveel Mb je verstookt hebt, hoeveel diensten (weer, ringtones e.d.) je afgerekend hebt en wat dat je op de volgende rekening van KPN kunt verwachten.

Dat zijn allemaal handige dingen om de gebruiker tijdig te informeren en die zeker navolging verdienen,

Dit artikel is niet bedoeld als een vergelijkend warenonderzoek. Het is een beetje een hotchpotch, dat besef ik.

Gelukkig, er is licht aan het eind van de tunnel. Maar . . . . voor operators is er nog voldoende werk aan de winkel om billshocks en negatieve artikelen in de kranten helemaal te elimineren.

Paul Brackel

OMI2 voorzitter

31 augustus 2008